Shinichi Suzuki

Shinichi Suzuki SHINICHI SUZUKI (1898, Nagoja - 1998, Matsumoto) bol japonský huslista, pedagóg a zakladateľ tzv. Suzukiho metódy. Suzuki pochádzal z rodu samurajov a vyrastal v hudobnom prostredí. Jeho otec vlastnil vôbec prvú továreň na výrobu huslí v Japonsku. V rokoch 1920 – 1928 študoval hru na husle v Berlíne u Karla Klingera. Po návrate do Japonska svoju pedagogickú činnosť sústredil na hudobné vzdelávanie a výchovu malých detí. Zaoberal sa tvorbou novej metódy, pre ktorú mu bolo inšpiráciou uvedomenie si, že "všetky japonské deti hovoria japonsky". Začal vyvíjať svoj koncept výučby hry na husle na základe paralely s výučbou materinského jazyka. Tento prístup je založený na predpoklade, že neexistuje hudobný talent ani žiadne vrodené hudobné dispozície, ale že potenciál každého dieťaťa sa môže zásadne rozvíjať pôsobením vhodného prostredia – "All children grow; Podľa neho je "potenciál každého dieťaťa neobmedzený", a to nielen v hudbe, ale vo všetkých oblastiach rozvoja dieťaťa a jeho osobnosti. Suzukiho cieľom nebolo vychovať profesionálnych hudobníkov, ale chcel, aby sa hudba stala prirodzenou súčasťou života. V roku 1946 oficiálne vzniklo hnutie "Talent Education Movement", ktoré sa počas 60. rokov 20. storočia rozšírilo pod názvom Suzukiho metóda z Japonska do ďalších krajín, spočiatku najmä do USA. Suzukiho metóda, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre hru na husle, sa neskôr rozšírila aj na klavír, flautu a ďalšie sláčikové a dychové nástroje vrátane výučby spevu. V dnešnej dobe patrí medzi najvplyvnejšie metódy výučby hry na nástroj v USA, v ázijských krajinách a tiež v mnohých štátoch Európy.


"Man is the son of his environment."

"Where love is deep, much will be accomplished."

"The fate of a child is in the hands of his parents."

"Musical ability is not an inborn talent but an ability which can be developed. Any child who is properly trained can develop musical ability just as all children develop the ability to speak their mother tongue. The potential of every child is unlimited."

"An unlimited amount of ability can develop when parent and child are having fun together."

"Knowledge is not skill. Knowledge plus ten thousand times is skill."

"Teaching music is not my main purpose. I want to make good citizens, noble human beings. If a child hears fine music from the day of his birth, and learns to play it himself, he develops sensitivity, discipline and endurance. He gets beautiful heart."

"Music is a language that goes beyond speech and letters - a living art that is almost mystical. This is where its emotional impact comes in. Bach, Mozart, Beethoven - without exception they live clearly and palpably in their music, and speak forcefully to us, purifying us, refining us, and awakening in us the highest joy and emotion."